Medical taping

Het gebruik van tape binnen de fysiotherapie is niets nieuws. De bekende witte sporttape is algemeen bekend. Deze niet-elastische tape wordt gebruikt voor het tegengaan van bepaalde bewegingen, bijvoorbeeld bij een verstuikte enkel of een spierscheur in de kuit. Het nadeel van het vastzetten van een gewricht en de daaromheen liggende spieren is dat de beweeglijkheid vermindert. Het gewricht wordt stijver en de spieren worden korter. Bovendien komt een gebrek aan beweging de doorbloeding niet ten goede.

In de jaren zeventig begon men in Japan en Korea met het ontwikkelen van een tape die de spieren en gewrichten wel ondersteunt, maar niet belemmert in hun functie. De tape moest elastisch, watervast en hypo-allergeen zijn, zodat hij langere tijd gedragen kon worden. Door de doorbloeding en de beweeglijkheid van de spieren te stimuleren, moest het lichaamseigen herstelproces worden geactiveerd.

Eind jaren negentig werd de methode in Europa geïntroduceerd. Op dat moment werd de tape al veel gebruikt in Azië en Amerika, vooral in de sportwereld. Inmiddels is Medical Taping een bekend begrip in de fysiotherapie.

Wat zijn de effecten?
Als weefsel beschadigd raakt, treedt er een ontstekingsreactie op. Er ontstaat een plaatselijke zwelling, die niet altijd zichtbaar is. Hierdoor raken de bloed- en lymfevaatjes in dat gebied bekneld en neemt de druk op de in het weefsel aanwezige zenuwuiteinden toe. Het lichaam vertaalt dit als pijn.

Het intapen van het aangedane gebied vermindert deze situatie als volgt:

De huid wordt in een voor dat gebied specifieke richting opgerekt. De tape wordt vervolgens zonder rek op de huid neergelegd. Als de huid nu teruggaat naar zijn normale positie, zorgt de elasticiteit van de tape ervoor dat deze iets wordt opgetild. Zo ontstaat onderhuids ruimte, waardoor de circulatie zich kan herstellen, en de druk op de zenuwuiteinden afneemt. Hierdoor wordt minder pijn gevoeld, en kan men zich beter bewegen. Dit bevordert het weefselherstel.

Voor wie is de methode geschikt?
Medical Taping kan toegepast worden bij een groot aantal aandoeningen. Hieronder volgen de meest voorkomende:

Tenniselleboog
Schouderklachten
Lage rugpijn ( met of zonder uitstraling naar het been )
Bekkenklachten na de bevalling
Nekpijn / hoofdpijn
Astma
Maagklachten
Het gebruik van tape tijdens de behandeling gebeurt in overleg. Op basis van het lichamelijk onderzoek zal uw fysiotherapeut beoordelen of deze methode voor u geschikt is.