MEDICAL TAPING

Bij Fysio Westerpark kun je terecht voor medical taping. Dit is iets anders dan een behandeling met het klassieke witte sporttape. Sporttape is niet-elastisch en zet een gewricht ‘vast’. Nadeel daarvan is dat de beweeglijkheid vermindert: het gewricht wordt stijver, de doorbloeding wordt minder. In de jaren zeventig is in Japan en Korea een elastische tape ontwikkeld dat spieren en gewrichten wel ondersteunt, maar niet belemmert in hun functie. Dit noemen we medical taping.

Medical tape is elastisch, watervast en hypoallergeen. Het kan langere tijd gedragen worden. Door de doorbloeding en beweeglijkheid van de spieren te stimuleren, wordt het herstelproces geactiveerd.

Wat is het effect van medical taping?

Als weefsel beschadigd raakt, treedt een ontstekingsreactie op. Meestal gaat dit gepaard met een plaatselijke zwelling. Bloed- en lymfevaatjes in het beschadigde gebied raken daardoor bekneld. De druk op de zenuwvaatjes neemt toe. Je ervaart dit als pijn.
Voordat het medical tape wordt aangebracht, brengt de fysiotherapeut je huid op rek. Daarna bevestigt de therapeut het tape zonder rek op je huid. Als de huid nu teruggaat naar zijn normale positie, tilt het elastische tape de huid iets op. Daardoor ontstaat onder de huid ruimte, de druk op de zenuwuiteinden neemt af, de doorbloeding herstelt zich. Je voelt minder pijn en kunt beter bewegen. Dit bevordert het herstel van het weefsel.

Wanneer medical taping?

Medical taping kan worden toegepast bij bijvoorbeeld:

• een tenniselleboog
  • schouderklachten
  • lage rugpijn (zonder uitstraling naar het been)
  • bekkenklachten na bevalling
  • nek- en hoofdpijn
  • astma
  • maagklachten

Uw fysiotherapeut beoordeelt op basis van onderzoek of medical taping voor jou een geschikte behandeling is.