MANUELE THERAPIE

Wanneer een gewricht slecht beweegt of als bewegen pijnlijk is, kan manuele therapie uitkomst bieden. Bij Fysio Westerpark werken gecertificeerde manueel therapeuten. Centraal bij deze therapie staat het herstellen van de normale beweging in de gewrichten. De manueel therapeut past hiervoor speciale handgrepen en technieken toe, wervel voor wervel, gewricht voor gewricht. De effecten zijn vaak direct na de behandeling merkbaar: de gewrichten functioneren beter, bewegen gaat gemakkelijker.

Wat is een manueel therapeut?

Niels Kwaaitaai en Esther Woonink zijn geregistreerde manueel therapeuten. Zij zijn een fysiotherapeut die na hun opleiding fysiotherapie een erkende opleiding tot manuele therapie hebben gevolgd. Om geregistreerd te blijven in het kwaliteitsregister van de Nederlandse Vereniging voor Manuele Therapie moet de manueel therapeut zich elk jaar voldoende bijscholen.

Wanneer naar een manueel therapeut?

Klachten die een manueel therapeut kan behandelen, zijn bijvoorbeeld:

• hoofd- en nekpijn in combinatie met het slecht kunnen bewegen van de wervelkolom;
  • nek- en schouderklachten met uitstraling naar de armen;
  • lage rugklachten, al dan niet met uitstraling naar de benen;
  • hoge rugklachten, al dan niet in combinatie met rib- en borstpijn;
  • duizeligheid bij het bewegen van de nek;
  • kaakklachten, al dan niet in combinatie met nekklachten;
  • heupklachten.

Naast de manuele technieken om de beweeglijkheid van de gewrichten te verbeteren, geeft de manueel therapeut instructies, adviezen, begeleiding en inzicht in gezond bewegen. Manuele therapie houdt rekening met het gegeven dat ieder mens uniek is, dus ook in de manier waarop jij beweegt.